خانه / مقالات / انواع انتقال قدرت در خودرو ها (FWD-RWD-4WD-AWD )

انواع انتقال قدرت در خودرو ها (FWD-RWD-4WD-AWD )

یکی از مهمترین و کلیدی ترین مشخصه های خودرو نحوه انتقال قدرت در آن است، نحوه انتقال قدرت به صورت بسیار چشمگیری در عملکرد خودرو تاثیر دارد.

بصورت کلی ۴ نوع اصلی سیستم انتقال قدرت وجود دارند، به زبان ساده این سیستم وظیفه وصل کردن موتور به چرخ ها را دارد.

در ادامه به انواع انتقال قدرت می پردازیم

  • FWD)Front Wheel Drive) :

در این سیستم تمام توان موتور به چرخ های جلو منتقل می شوند، در این سیستم گیربکس و جعبه فرمان و محور های انتقال قدرت در جلوی خودرو قرار می گیرند، در نتیجه فضای کمتری از کابین اشغال می شود، اما فضای کلی برای جادادن این سیستم ها کاهش می یابد.

همانطور که در شکل مشهود است موتور خودرو بصورت عمود بر طول خودرو قرار گرفته و گیربکس مستقیما به آن متصل شده و محور های محرک از درون آن گذشته و نیرو را به جرخ های می فرستند.

  • RWD) Rear Wheel Drive)

در این خودرو ها نیرو با میل گاردانی که از گیربکس خارج می شود با واسطه دیفرانسیل به جرخ های عقب منتقل می شود.

همانطور که در شکل مشهود است، موتور بصورت موازی با محور طولی خودرو قرار گرفته و گاردان مستقیم به دیفرانسیل عقب وصل شده است.

  • AWD) All Wheel Drive & (4WD) 4 Wheel Drive)

در این دو سیستم قدرت می تواند به هر ۴ چرخ خودرو منتقل شود.

در سیستم ۴wd که قدیمی تر است، قدرت موتور با استفاده از دو جعبه دنده و دو دیفرانسیل به چرخ ها منتقل می شود، در حالت عادی و رانندگی در شهر و اتوبان موتور چرخ های عقب را می چرخاند، در صورت نیاز و در شرایط ناهموار جاده راننده با درگیر کردن جعبه دنده دوم می تواند قدرت را به هر ۴ چرخ منتقل کند. این سیستم در suv های بزرگ با نیاز به قابلیت آفرود زیاد استفاده می شود.

برخلاف سیستم ۴wd که تماما مکانیکی است، سیستم awd از سه دیفرانسیل الکترونیکی برای کنترل متغیر قدرت وارده به محور جلو و عقب استفاده می کند.  دیفرانسیل مرکزی در این سیستم انتقال گشتاور به محور های عقب و جلو را تعیین می کند و دیفرانسیل هر محور قدرت انتقالی به هر جرخ را معین می سازد.

این سیستم اکثرا برای suv  های کوچک و خودرو های اسپرت خیابانی استفاده می شود.

سیستم awd برای افزایش پایداری و هندلینگ خودرو در شرایط معمولی جاده ای بسیار مفید است.

عمدتا در این سیستم در سرعت های پایین انتقال قدرت ۵۰-۵۰ به چرخ های عقب و جلو است و با سرعت گرفتن تقریبا تمامی نیرو به چرخ های حلو منتقل می شود. در خودرو های پیشرفته با توان بالا ازین سیستم برای اعمال torque vectoring  استفاده میشود.

در این روش کامپیوتر خودرو پایداری هر چرخ را در پیج ها و شرایط مختلف می سنجد و با توجه به شرایط جاده و خودرو گشتاور را بین چرخ ها به بهترین روش تقسیم می کند.

امروزه تقریبا هر خودرو ساز معتبر سیستم awd مخصوص خود را دارد، به عنوان مثال bmw: xdrive و audi:quarto و Mitsubishi :sawc را ابداع کرده اند که در آینده به آن خواهیم پرداخت

 

  • مزیت ها و معایب هر سیستم:
    • مزیت های fwd :
      • فضای کابین بیشتر
      • وزن کلی کمتر به علت عدم وجود گاردان و در پی آن مصرف سوخت بهینه تر
      • بازدهی کلی بیشتر سیستم انتقال قدرت به علت مستقیم تر بودن انتقال قدرت و کمتر بودن اتلاف انرژی
      • ایمنی بیشتر در شرایط لغزنده، (از بین بردن understeer (کم فرمانی) راحت تر از oversteer (بیش فرمانی) است)

  • معایب fwd :
    • بصورت کلی در این خودرو ها جلوی خودرو سنگین تر است و باعث می شود understeer (کم فرمانی) زیادی ایجاد شود.
    • پایداری کمتر در هنگام شتاب گیری سریع: به دلیل اینکه در هنگام شتاب گیری خودرو به سمت عقب متمایل می شود اصطکاک چرخ های جلو با زمین کمتر شده و می تواند باعث هرزگردی شود، به همین دلیل در اکثر خودرو های با توان بالا از rwd و یا awd استفاده می شود.
    • به دلیل وجود تعلیق و جعبه فرمان و سیستم انتقال قدرت در فضای محدود شعاع گردش بیشتر شده و حداکثر زاویه چرخ ها در زمان پیچیدن محدود می شود
    • در زمان ترمز گیری به علت سنگین تر بودن جلوی خودرو اصطکاک روی ترمز های جلو بیشتر می شود.
  • مزایای rwd :
    • توزیع وزن تقریبا برابر بین محور های عقب و جلو و بهینه بودن اصطکاک در هنگام پیچیدن و ترمز گیری و شتاب گیری
    • اصطکاک بیشتر محور محرک در هنگام شتابگیری به علت انتقال وزن
    • شعاع گردش بهتر نسبت به fwd و ۴wd
    • تعمیر و سرویس راحت تر به علت فشردگی کمتر انتقال قدرت
    • مقاومت بیشتر در برابر ضربه به علت سادگی ساختار
  • معایب rwd :
    • وزن بیشتر
    • راندمان کمتر انتقال قدرت نسبت به fwd
    • فضای داخلی کمتر به علت وجود گیربکس و تونل برای گاردان در زیر خودرو
    • در شرایط لغزنده oversteer (بیش فرمانی) ایجاد می شود و کنترل آن سخت است.
  • مزایای awd
    • پایداری تقریبا ۲ برابر نسبت به دو حالت قبلی
    • امکان ایجاد torque vectoring که شرایط ایده آلی برای هندلینگ خودرو ایجاد می کند.
  • معایب awd
    • پیچیدگی بیشتر و تعمیر سخت تر
    • وزن بیشتر
    • هزینه بیشتر ساخت
  • مزایای ۴wd
    • پایداری بیشتر برای شرایط ناهموار
  • معایب ۴wd
    • سنگینی سیستم و عدم کاربرد در شرایط عادی
    • مصرف سوخت بیشتر به دلیل وزن بیشتر

درباره badry

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
x

شاید بپسندید

ساخت موتور پالس جت در ابعاد کوچک – قسمت سوم (ساخت موتور)

1-3 مقدمه ساخت هر وسیله نیاز به دانش ، مهارت ، ابزار ...