خانه / مقالات / ساخت موتور پالس جت در ابعاد کوچک – قسمت چهارم (راه اندازی و استارت موتور)

ساخت موتور پالس جت در ابعاد کوچک – قسمت چهارم (راه اندازی و استارت موتور)

1-4 مقدمه

راه اندازی هر وسیله از مهم ترین مراحل در ساخت نمونه های اولیه به شمار میرود زیرا در صورتی که این کار به درستی انجام نشود ممکن است باعث اتلاف زمان و هزینه ها شود . این مرحله نیازمند انجام آزمایشات مختلف میباشد همچنین امکان اصلاح برخی قسمت های ساخته شده نیز با توجه به نتایج این مرحله امکان پذیر است . راه اندازی موتور پالس جت نیز با توجه به حساسیت بالا در سیکل کاری و البته استارت موتور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در صورت کوچکترین اشتباه در مراحل استارت موتور روشن نمیشود . استارت موتورهای پالس جت با توجه نوع موتور ، نوع سوخت و سیستم سوخت رسانی متفاوت میباشد ساده ترین استارت مربوط به سوخت های گازی با سیستم سوخت رسان ونتوری میباشد و سخت ترین مربوط به سوخت دیزل میباشد که در این مورد نیاز به پیش گرم کردن سوخت و سوخت کمکی گازی میباشد . موتور پالس جت در پروژه حاضر سوخت گازی و استفاده از سیستم ونتورری قبل از ورود به محفظه میباشد .

شکل 4-1 تصویری از ونتوری در دریچه ورودی موتور

2-4 نصب سیستم جرقه زنی و سوخت رسانی

با توجه به نوع موتور در این پروژه که یک موتور آزمایشی میباشد سیستم سوخت رسانی به صورت دستی و با استفاده از یک لگلاتور گازی متصل به سیلندر گاز بوتان میباشد سیستم جرقه زنی نیز به این صورت بسته میشود : ازمثبت باتری یک سیم به کلید وسپس به پایه مثبت کویل وصل میشود و از منفی باتری یک سیم به پایه منفی کویل و اتصال بدنه موتور وصل میشود همچنین سیم ولتاژ بالای کویل نیز به سر شمع متصل میشود با بازو بست کلید جرقه در شمع زده میشود

شکل 4-2 تصویری از نحوه بستن سیستم جرقه زنی

3-4 استارت موتور

روشن کردن دستی موتور پالس جت نسبت به سایر موتور های جت از دشواری بیشتری برخوردار است لزا نیازمند مهارت و تجربه در این زمینه میباشد. موتور های پالس جت در اولین سیکل خود نیازمند ورود هوای اجباری به داخل مخفظه میباشند که برای موتور های کوچک از دمنده های الکتریکی استفاده میشود . برای استارت مراحل زیر را به ترتیب انجام میدهیم :

لگلاتور گاز را به آهستگی باز میکنیم سپس همزمان با استفاده از دمنده جریان هوایی به داخل موتور ایجاد کرده و بستگی به اندازه موتور هوا و وسوخت وارد موتور میکنیم سپس همزمان با خاموش کردن دمنده جرقه میزنیم اگر مراحل کار به درستی انجام شود و مقدار سوخت هوای کافی وارد مخزن شده باشد موتور با اولین جرقه روشن میشود که معمولا این اتفاق پیش نمی آید و فقط صدای انفجار و خروج گاز از لوله اتفاق می افتد با چند بار تکرار این مراحل و داغ شدن موتور روند استارت بهبود می یابد و موتور روشن میشود ، باید دقت داشت به محض روشن شدن موتور کمی میزان سوخت را بیشتر کنیم تا موتور روشن بماند .

شکل 4-3 تصویری از موتور پالس جت در حال کار

4-4 نکات ایمنی و مشکلات احتمالی در نمونه ساخته شده

صدای موتور پالس جت بسیار زیاد و همراه با فرکانس های شدید میباشد لزا بهتر است در هنگام روشن نمودن این موتور از گوشی های کاهش صدا استفاده شود . همچنین در هنگام آزمایش موتور به یک گیره محکم بسته شود زیرا امکان پرتاب موتور به خصوص در استارت وجود دارد . از سفت بودن بست ها ولوله های سوخت رسان دقت حاصل فرماییید و نکته آخر اینکه این موتور حرارت بسیار بالایی تولید میکند از تماس موتور حتی تا 15 دقیقه بعد از خاموش شدن خودداری نمایید .

خرابی سوپاپ ها از مشکلات شایع در این موتور ها میباشد در صورتی مشاهده بیرون آمدن شعله از دریچه ورودی هوای موتور احتمال خرابی یا کثیف شدن آن می باشد . از دیگر خرابی ها در این موتور سوختن واشر دریچه میباشد که باعث کاهش تراست موتور می شود مشاهده دوده سیاه در بین بدنه و دریچه نشانگر این موضوع است یکی دیگر از مشکلات و خرابی احتمالی خرابی شمع میباشد از آنجا که حرارت بسیار بالایی در موتور ایجاد میشود باعث خرابی شمع شده و باید پس از چند بار کار کردن موتور تعویض شود

درباره badry

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
x

شاید بپسندید

ساخت موتور پالس جت در ابعاد کوچک – قسمت دوم (طراحی موتور)

1-2مقدمه ساخت هر وسیله ای برای اولین بار همراه با مشکلاتی خواهد ...