خانه / مقالات / موتورهای استرلینگ خورشیدی (قسمت اول)

موتورهای استرلینگ خورشیدی (قسمت اول)

موتورهای استرلینگ خورشیدی (قسمت اول) :

میدانیم که موتورهای استرلینگ در سه مدل آلفا ، گاما وبتا هستند اما در بین این موتور ها کدام یک برای سیستم های خورشیدی مناسب تر هستند ؟

بدون شک موتور نوع گاما در این دسته قرار نخواهد گرفت زیرا راندمان وتوان کمتری نسبت به دو مدل دیگر دارد . اما در میان دو مدل دیگریعنی آلفا و بتا ؟

موتور نوع بتا از آنجا که شکل خطی دارد برای سیستم های خورشیدی با کالکتور متمرکز مناسب تر است اما با وجود این بسیاری از شرکت های تولید کننده سیستم های خورشیدی با موتور استرلینگ ترجیح میدهند از موتور نوع آلفا استفاده کنند و دلیل این هم راندمان بالای این موتور نسبت به دو مدل دیگر میباشد . راندمان بالا در این موتور ناشی از مرتب بودن سیکل نسبت به دو مدل قبلی میباشد یعنی اینکه در این موتور در زمان انتقال گرما کل سیال از مبدل گرم عبور میکنند ودر هنگام خروج گرما کل سیال از مبدل سرد عیور میکند لزا سیکل کاری موتور مرتب تر خواهد بود

درموتورهای استرلینگ خورشیدی مبدل گرم از اهمیت بالایی برخوردار میباشد لزا طراحی آن باید به گونه ایباشد که بتواند بیشترین بازده را داشته باشد در اغلب موتورهای استرلینگ خورشیدی سیال عامل هلیوم وفشار بالای 60 بار میباشد لزا جرم قابل توجهی از سیال در سیکل درجریان است انتقال حرارت به جرم سیال که توسط مبدل گرم انجام میگیرد باید بتواند در سیال دماهای بالایی ایجاد کند لزا طراحی مبدل از اهمیت بالایی برخوردار است لازم به زکر است که در لوله های مبدل گرم این موتور ها جریان باید با رینولدز بیشتر از 2300 باشد تا جریان به حالت مطلاتم برسد تا ضریب کلی انتقال حرارت افزایش یابد در غیر این صورت سیکل ما با کاهش فشار موثر همراه خواهد بود.

نویسنده : مهندس محمود تیغعلی

درباره badry

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
x

شاید بپسندید

آینده اسکوترهای برقی اسمارت بالانس

از تولید اسکوترهای برقی و سگوی ها بیش از 10 سال می ...